מערכת COL | יום י"ט כסלו ה׳תשע״ה 11.12.2014

איך נולדה "בובת השעווה" של דיוקן אדמוה"ז? ● מיוחד

216 שנה, לאחר שנלקח האדמו"ר הזקן למאסר בפטרבורג, חיי הקהילה היהודית היום בפטרבורג בפריחה מתמדת ● שליחים מסורים, שבעה בתי חב"ד ברחבי העיר, מוסדות חינוך מפוארים, 27,000  משפחות יהודיות בקשר קבוע עם בתי חב"ד, כעשרה מנייני תפילה בכל יום ● בשיחה חגיגית ל-COL, מספר השליח הראשי לפטרבורג הרב מענדל פבזנר על החלטת הרבי לשלוח אותו לפטרבורג, על התפקיד המיוחד שיש לפטרבורג בתיקון העולם, וגם על "דמות השעווה" של אדמו"ר הזקן שהשלטונות הציבו בעצמם במוזיאון בית הכלא ● מגזין שישי  ראיון מיוחד
איך נולדה
צילום ארכיון: ברלה שיינר, COL

משה בן-חיים

מבקרים שמגיעים לפטרבורג, מתפעמים מההצלחה הבלתי רגילה של חב"ד במקום. מצד אחד – אחד הערים הנחשבות יפות בעולם. יופי המשלב בין ישן לחדש, פאר בסגנון הצארים, והתפתחות מואצת לאחר נפילת הקומוניזם. מאידך, חיים יהודיים תוססים ומפוארים. תושביה היהודיים של פטרבורג מדברים גם לאחר שנה על הטקס המרשים לרגל 120 שנה לביהכנ"ס המפואר בעיר. בית ספר יהודי לשם ולתפארת ששמעו נודע למרחקים, מנייני תפילה יומיומיים רבים, מי היה מאמין בכך לפני נפילת הקומוניזם?

בראיון מרתק ל-COL, מספר השליח הראשי הרב מנחם מנדל פבזנר, על הפריחה היהודית ועל כך שמדובר בכוחו של המשלח – הרבי.

איך הגעתם דווקא לפטרבורג.

בשנת תשנ"ב, קצת לאחר נפילת הקומוניזם, חיפשו שליחים שיבואו לפעול עם היהודים במקום. כתבתי לרבי שאלה לגבי עוד הצעה במדינה מסויימת בארה"ב, והרבי הורה לי לנסוע לפטרבורג. "מצעדי גבר כוננו", אני מאמין שכל אחד יש לו בדיוק את המקום שאליו הוא שייך, ובו הוא צריך לפעול, ושהרבי בחר שנהיה פה.

למעשה, למשפחתינו הן מצידי והן מצד אשתי, יש לנו שורשים משפחתיים בפטרבורג. סבי, ר' ניסן נעמינוב, היה פה. הוא היה במאסר שלוש שנים בפטרבורג. אימי גם נולדה כאן. גם משפחת אשתי, סבתה היא הבת של החסיד ר' פרץ מצוקין, החתונה שלה היתה כאן. כך, לאחר שהרבי החליט עבורינו, מסתבר שאנחנו קשורים לכאן גם בקשר משפחתי...

האם יש גויים בהזדמנויות שונות שמזכירים לכם על האדמו"ר הזקן?

המקום איפה שהאדמו"ר היה בבית סוהר, החומרים שיש להם הם רק מתקופה מאוחרת יותר. השלטונות  הכינו בובת שעווה בדמות אדמו"ר הזקן והציבו שם. מה שמעניין שיש שם כיתוב בשפה הרוסית 'כאן ישב אדמו"ר הזקן', וכתוב עוד שהצאר ביקר אותו במעצר. מה שעוד מעניין שמצויין שם  שכל שנה חסידים מגיעים לפה לחגוג את חג הגאולה שלו. מבקרים מכל העולם כל השנה מתפלאים מה עושה שם דמותו של אדמו"ר הזקן, בין דמויות של צארים וכדו'?...

כיצד השיגו את דמות דיוקנו של האדמו"ר הזקן?

הם לקחו תמונה של האדמו"ר ולפי זה הכינו את הדמות שעווה. היה שם יהודי שבניו למדו באחד המוסדות, והם ביקשו ממנו שיביא להם תמונה של הרבי, והם בנו לפי זה.


צילום: ברלה שיינר

הם לא הגיעו לקהילה היהודית וביקשו, הם לבד עשו בלי לבקש מאיתנו. הנהלת המוזיאון יודעת שחסידי חב"ד מגיעים בי"ט כסלו. מעבר לכך, היסטורית אין להם כיתובים מהשנים הללו.

עוד כתוב במוזיאון, היכן האדמו"ר הזקן היה במאסר בית. הלכנו  לראות את הבית בכתובת הזו, והבנו סיפור על כך: יש את הסיפור על המאסר השני של אדמוה"ז, איך שהביט בחלון ולמטה עבר המלך. ואז אדמוה"ז אמר: "סר הוד מלכותו", ובאותו לילה הוא נהרג ע"י מתנקשים. ומה שמעניין, שעד היום החלון בו עמד אדמוה"ז באותה כתובת, אכן משקיף ישירות על הרחוב הראשי... הבנו את הסיפור במוחש.

כשרואים את ההצלחה של חב"ד בפטרבורג, אי אפשר שלא להתפעל.

ב'רשימות' הרבי כותב על פטרבורג שזה עיר דקליפה, מנגד ירושלים. והרבי הוסיף שהמטרה היא להפוך המילה מ'פטר' ל'רבינו פטר', שהיה אחד מבעלי התוספות. פטרבורג מנגד לירושלים. ראינו זאת בהסטוריה של חב"ד. זה המקום בו אסרו שם האדמו"ר הזקן, האדמו"ר האמצעי, והצמח צדק. המטרה היא להפוך את המקום מקליפה לגאולה.

הנושא של גאולה אימתי קאתי מר, לכשיפוצו מעיינותיך חוצה,  מקשרים את זה לפטרבורג. מופיע בכמה מקומות שהפצת המעיינות התווסף הרבה יותר אחרי פטרבורג. באגרת הקודש כותב אדמוה"ז "אחר ביאתי מפטרבורג." זה דבר יוצא דופן, ששם של מקום יש לו השפעה כל כך גדולה. ומכאן כשהופכים את שם העיר 'פטר' ל'רבינו פטר' מבעלי התוספות, ע"י הוספתה בקיום תומ"צ, זה מתרחב לכל העולם. זה מה שהרבי מלמד אותנו.


שליח חב"ד הרב מנחם מנדל פבזנר, יורה בתותח יריית כבוד (צילום: ישראל ברדוגו)

לגבי ההצלחה, כמו שכל שליח מסביר אנחנו נעשה מה שהרבי רוצה ואז הברכות יתקיימו. זה לא קשור להצלחה של מישהו שיאמר "פעלתי היטב" או "דיברתי יפה". בכל יום רואים הניסים ואת ההצלחה של הרבי למעלה מן המשוער. העיקר הוא שאנחנו נעמוד בקצב... לפעמים אנו חשים שלא מספיק עומדים בקצב של הרבי.

גוט יום טוב, גוט יום טוב. בדרכי ובלימוד החסידות תכתבו ותחתמו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.